Gramer Dersleri - Vez



Kısa bir aradan sonra ispanyolca gramer yazılarıma devam ediyorum. Bu yazımda VEZ kelimesinin kullanımlarını örnekler eşliğinde anlatacağım. İspanyol dilinde var olan bazı kelimelerin, yine bazı edatlarla bir arada kullanarak oluşturdukları deyim ya da deyişlerin, en az zaman çekimleri ya da fiillerin kullanım alanları kadar önemli olduğunu düşünüyorum. Küçük, önemsiz gibi duran bu kullanımların, günlük konuşma dilinde, en azından temel gramer konuları kadar yakıcı bir ihtiyaç olduğuna inanıyorum. 

Özne ve yüklem arasında sıkışan cümlelerimizi, farklı unsurlar katarak zenginleştirmeden o dili tam anlamıyla konuşmuş sayılmayız. Bu zenginleşmeyi sağlamanın en önemli adamı, bu kullanımları öğrenerek cümlelerimizin arasına katmaktır. 

Sözü daha fazla uzatmadan vez kelimesinin kullanımlarına geçiyorum. Türkçeye "defa", "kere", "kez" olarak çevirebileceğimiz bu kelimenin başka kelime ve edatlarla birleşmesiyle oluşturduğu anlamlardan en önemlilileri şunlardr:

una vez: Bir defa, bir kere
Vamos a la escuela una vez a la semana
Okula haftada iki kere gidiyoruz

una vez que: -diği zaman, yapar yapmaz
Una vez que me entiendas, te callarás
Beni anladığın zaman (anlayınca) susacaksın

dos veces: iki defa, iki kere
Antes de hablar hay que pensar dos veces
Konuşmadan önce iki defa düşünmeli

a veces: bazen
Sabes? A veces no puedo entenderte
Biliyor musun? Bazen seni anlayamıyorum

la última vez: Son defa, son keresinde
La última vez que hablé con ella me dijo cosas raras
Onunla son konuştuğumda bana garip şeyler söyledi

cada vez: her defasında
Me dices que estás en la casa cada vez que te llamo
Seni her aradığımda bana evde olduğunu söylüyorsun

a la vez: aynı anda, aynı zamanda
Chicos! No hableis a la vez por favor!
Çocuklar! Aynı anda konuşmayın lütfen!

de vez en cuando: ara sıra, zaman zaman
De vez en cuando te echo de menos
Ara sıra seni özlüyorum

en vez de: yerine, -mek yerine
Porque no estudias  y en vez de estudiar juegas al futbol!
Çünkü ders çalışmıyorsun ve ders çalışmak yerine futbol oynuyorsun!

una vez más: bir defa daha
Quieres hablar con ella una vez más?
Onunla bir defa daha konuşmak ister misin?

otra vez: yeniden
no me llames ladron otra vez!
bana yeniden hırsız deme!

la próxima vez: bir dahaki sefere
la próxima vez nos vemos en Santiago de Chile
bir dahaki sefere Santiago de Chile’de görüşürüz

de una vez: bir defada, toptan, hemen, zaman kaybetmeksizin
tienes que contarle todo de una vez
ona her şeyi bir defada (zaman kaybetmeksizin) anlatmalısın


tal vez: Belki
Tal vez ganemos la copa
Belki kupayı kazanırız

dos veces dos: iki kere iki

érase una vez: bir varmış bir yokmuş




1 yorum:

  1. Merhabalar ben latin Amerika turundayim ispanyolcam yetersiz olduğu için burdan çalışıyorum dersleri Size ne kadar teşekkür etsem azdır buraya yerlesecegim çünkü ve Size teşekkürü bir borç bildim saygilar hocam meksikadan

    YanıtlaSil

Acción Poética

Acción Poética

Joyas de America Latina

Joyas de America Latina
Gabriel "Gabo" Marquez