Gramer Dersleri - QUERER


İstemek ve sevmek anlamlarına gelen QUERER fiilinin geniş zamanda şahıslara göre çekimi şu şekilde yapılır
QUERER
Yo............. quiero
tu...............quieres
el...............quiere
ella............quiere
usted.........quiere

nosotros....queremos
vosotros....quereis
ellos..........quieren
ellas..........quieren
ustedes.....quieren

QUERER Fiilinin Kullanımı:

Şahıslara göre çekiminden sonra mastar kullanarak mastar halindeki eylemi yapmayı İSTEMEK anlamını verir.
Örneğin:
Quiero hablar cümlesinde mastar halinde bulunan hablar eylemini yani konuşma eylemini Querer fiilinin birinci tekil şahısı istiyor. Öyleyse bu cümlenin anlamı: Konuşmak istiyorum olur.

Quieres hablar burada ise querer fiili ikinci tekil şahıs halinde olduğu için çevirimiz, konuşmak istiyorsun, şeklinde oluyor.

Diğer şahıslara göre de yazdıktan sonra dersimize devam edebiliriz:

quiere hablar: konuşmak istiyor
queremos hablar: konuşmak istiyoruz
quereis hablar: konuşmak istiyorsunuz
quieren hablar: konuşmak istiyorlar

Querer fiili eylemi yapmak isteyen şahsa göre bir defa çekimlendikten sonra peşinden gelen fiilin düzenli ya da düzensiz olması bizi hiç ilgilendirmez. Sözlükten bulduğumuz şekliyle bütün fiilleri oraya ekleyebiliriz.

Dikkat etmemiz gereken noktalardan birisi şudur. Nasıl ki Querer fiili hem sevmek hem istemek anlamına geliyor, bazen bir eylemi yapmayı istediğimiz gibi bir eylemi yapmayı seve de biliriz.
Örneğin bir insan yüzmek istiyorum, cümlesini ya da yüzmeyi seviyorum cümlesini kurabilir. Ama her iki cümle de querer fiili ile kurulamaz.

BİR EYLEMİ YAPMAK İSTEMEK – QUERER
BİR EYLEMİ SEVMEK – GUSTAR

QUİERO NADAR = YÜZMEK İSTİYORUMME GUSTA NADAR = YÜZMEYİ SEVİYORUM
QUİERES COMER? = YEMEK YEMEK İSTİYOR MUSUN?TE GUSTA COMER?= YEMEK YEMEYİ SEVİYOR MUSUN?
Peki şöyle bir soru soralım: Querer fiili istemek anlamında kullanılacağı zaman sadece peşine fiil mi eklenmeli?
Cevabımız hayır! Querer fiilinin peşine isimler de ekleyerek o isimleri istediğimizi bildirebiliriz.

İkili örnekler:
Quiero un cafe= bir kahve istiyorumquiero beber un cafe= bir kahve içmek istiyorum
quiero un auto nuevo= yeni bir otomobil istiyorum
quiero conducir un auto nuevo= yeni bir otomobil kullanmak istiyorum
quiero una casa grande= büyük bir ev istiyorum
quiero vivir en una casa grande= büyük bir evde yaşamak istiyorum
quieres mas frijol? = daha fasülye ister misin?Quieres comer mas frijol? = daha fasülye yemek ister misin?
Querer fiiliinin istemek anlamında kullanımını gördük. Şimdi sırada querer fiilinin sevmek anlamında nasıl kullanıldığına bakmak var.
Querer fiilini sevmek anlamında isimlerle kullanabiliriz. Fiilleri sevmek daha önce söylediğim gibi GUSTAR fiiliyle yapılabilir. Querer fiilini sevmek için ya fiil çekiminden sonra A edatı kullanmalıyız ya da fiillerden önce Complementos dediğimiz tümleçleri kullanmalıyız.
Quiero a Mariana = Marianayı seviyorum.
Quiero mucho a mi pais = ülkemi çok seviyorum.
Tümleçlerle kullanımına örnek vermek gerekirse:
Te quiero: seni seviyorum
Le queremos: onu seviyoruz.
No les quieres? : onları sevmiyor musun?
İspanyolcaya çeviriniz
1- Sıcak birşey içmek istiyorum
2- eve gitmek istiyorsun
3- çocuklar okula gitmek istemiyor
4- garsonlar burada çalışmak istemiyorlar
5- kitap okumak istiyorum
6- uyumak istiyorum
7- sen ne istiyorsun?
8- nereye gitmek istiyorsun?
9- onu seviyor musun?
10- hayır onu sevmiyorum ama seni seviyorum

Complementos hakkında ayrıntılı bilgi için ispanyolcadefteri.blogspot.com sayfamızda konu ile ilgili dersi bulup çalışabilirsiniz.


Yanıtlarını ispanyolcadefteri@hotmail.com adresine yollarsanız cevaplarınız kontrol edilip size geri dönüş yapılır.

0 yorum:

Yorum Gönder

Acción Poética

Acción Poética

Joyas de America Latina

Joyas de America Latina
Gabriel "Gabo" Marquez