Uzayan Cümleler 2

Çalışma için bilinmesi gereken konular:
- Geniş zaman düzenli fiil çekimleri
- Geniş zaman düzensiz fiil çekimleri
- De edatının isim tamlaması için kullanımı
- Sıfatların kullanımı


Bu çalışmayı karşılıklı ilerletebiliriz. Çalışma için ilk adım benim başlangıç cümleme benzer bir cümle bulmak. Ben alıştırma olması için "mi amigo compra" (arkadaşım satın alıyor) cümlesini alıyorum ve sizden benzer bir cümle hazırlamanızı istiyorum. Benzer cümleden kastım gramatik yapı ve uzunluk olarak aynı fakat kullanılar kelimeler açısından farklı bir cümledir. Yani sizin seçtiğiniz cümle "mi hermano aprende" (kardeşim öğreniyor) olabilir, tu padre enseña (senin baban öğretiyor) olabilir, su primo escribe (onun kuzeni yazıyor) olabilir. Fiili ve özneyi belirlemek tamamen sizin isteğinize, keyfinize kalıyor. Herhangi bir cümle bulamamanız durumunda, örnek olarak verdiğim cümleleri kullanabilirsiniz.

İkinci adımda kendi cümleme yeni bir öğe ekleyeceğim ve sizden de aynı öğeyi eklemenizi istiyeceğim.

Adım 1.
Mi amigo compra.
Arkadaşım satın alıyor.

Adım 2. 
Mi amigo compra un libro.
Arkadaşım bir kitap satın alıyor.

Bu adımda arkadaşımın satın aldığı şeyi ekledim. Sizin "mi hermano aprende" cümlesini seçtiğinizi varsayarsak bu cümleye öğrendiği şeyi ekleyebilirsiniz: mi hermano aprende italiano (kardeşim italyanca öğreniyor). Veya su primo escribe una novela (kuzeni bir roman yazıyor) diyebilirsiniz.

Adım 3.
Mi amigo compra un libro de Kemal Tahir.
Arkadaşım Kemal Tahir'in bir kitabını satın alıyor.

Bu adımda isim tamlaması kullanarak satın alınan kitabın kime ait olduğunu belirttim. Bu aşamada "mi primo escribe una novela de amor" (kuzenim bir aşk romanı yazıyor) şeklinde sürdürebiliriz. Çalışmanın en kritik noktalarından birisi burada. Bu cümle uzatma aşamasını "mi hermano aprende italiano" cümlesine uygularken zorlanabiliriz. Ama biraz rahat ve geniş düşünürsek bu adımda "mi hermano aprende italiano de Suiza" (kardeşim İsviçre İtalyancası/İsviçre'de kullanılan İtalyancayı öğreniyor) şeklinde bir cümleyle ilerleyebiliriz.

Adım 4.
Mi amigo compra un libro antiguo de Kemal Tahir.
Arkadaşım, Kemal Tahir'in eski bir kitabını satın alıyor.

Gerçi Kemal Tahir'in artık yeni kitabı yok ama sırf gramer konusunda çalışmayı sürdürmek için burada anlam bakımından bir tutarlıktan ziyade gramer bakımından uyumluluk aramak daha doğru. Yani burada Kemal Tahir adını yaşayan bir yazarla değiştirip bu cümleyi "nuevo" (yeni) sıfatıyla da kurabilirdik. Bu aşamada yaptığımız gramatik eylem cümleye bir sıfat eklemek oldu.


Adım 5.
Mi amigo quiere comprar un libro antiguo de Kemal Tahir.
Arkadaşım, Kemal Tahir'in eski bir kitabını satın almak istiyor.

Bu noktada "querer" (istemek) fiilini ekleyerek cümleyi biraz daha uzattık. Şimdi bir adım daha atıp bitirelim.

Adım 6.
Mi amigo quiere comprar un libro antiguo de Kemal Tahir porque le gustan mucho los libros de Kemal Tahir.
Arkadaşım Kemal Tahir'in eski bir kitabını satın almak istiyor çünkü Kemal Tahir'in kitaplarını çok beğeniyor.

Bu adımda arkadaşımın yapmak istediği eylemi "porque" (çünkü) ile bağlayıp neden, motivasyon belirttim.


Kendi cümlenizi ve uyguladığınız adımları buradan paylaşırsanız, varsa, hatalı noktaları düzeltebilirim.






1 yorum:

  1. Hocam yaptığınız sıralamaya göre gittim umarım olmuştur.

    mi papá compra
    mi papá compra un coche
    mi papá compra un coche de mi amiga
    mi papá compra un coche nuevo de mi amiga
    mi papá quiere compra un coche nuevo de mi amiga
    mi papá quiere compra un coche nuevo de mi amiga porque le gustan los coches nuevos

    YanıtlaSil

Acción Poética

Acción Poética

Joyas de America Latina

Joyas de America Latina
Gabriel "Gabo" Marquez