Kelime Ezberlemek

Kelime ezberlemek ispanyolca (ya da başka bir yabancı dili öğrenenler için) en az gramer bilmek kadar önemli olan, hatta kelime bilmeden öğrendiğiniz gramer kurallarını uygulayıp konuşamayacağınız düşünüldüğünde, gramer bilmekten daha önemli bir gereksinim. Geçen hafta bir dersimin ardından, taa guatemaladan gelen latin dostlarımı ders yaptığım yere davet ettim. Öğrencilerime daha önceden bildirmiştim bu durumu. Arkadaşlarım gelecek, öğrenci arkadaşlarımla biraz pratik yapacaklardı. Yaklaşık iki aydır gramer yoğunluklu ders alan öğrenciler ilk kez anadili ispanyolca olan birileriyle konuşacaklardı. İlk anda, tabiri caizse biraz afalladılar. Latin Amerikalı arkadaşlarım, kendilerinden yavaş konuşmalarını rica etmeme rağmen, hızlı konuştukları için öğrencilerim pek bir şey anlayamıyorlardı. Bir saat kadar bir sürenin ardından, kulakları biraz daha alışmış olacak ki karşılarındakileri anlamaya başladılar. Ama bu defa da cümle kurmakta zorlandılar. Gramer kurallarını iyi biliyorlardı ama kelime bilmedikleri için sürekli sözlüğe bakmaları gerekiyordu ve bu durum onları hem yavaşlatıyor, hem de şevklerini kırıyordu. Latinlerle yapılan bu iki saatlik pratik çalışmasının ardından bu iki öğrenci, onlara neden sürekli "kelime öğrenmeleri yönünde" telkin yaptığımı daha iyi anlamışlardı. Zira gramer bilmek bir dili bilmek ya da o dili konuşabiliyor olmak anlamına gelmiyordu.


Şimdi asıl mesele olan kısma geçelim. Kelime nasıl ezberlenmeli? Hangi kelimeleri ezberlemekte fayda var? Bu soruların yanıtı çok basit. Kelime ezberlemeye konuşurken ihtiyaç duyacağımız kelimelerin listesini çıkararak başlamalıyız. Daha yeni ispanyolca öğrenmeye başlamış olan bir öğrencinin günlük hayatta da hiç kullanmayacağı kelimeleri ezberlemeye girişmesi emeğini zayi edecek bir hareket oluyor. Üstelik zaman da kayboluyor. Bilgisayar kelimesini bilmeden işletim sistemi kelimesini ezberlemeye çalışmak gibi bir durum.


Bunları vurguladıktan sonra nasıl ezberlemek sorusuna geçelim. Bu konuda her öğrencinin kendine fayda sağlayan yöntemi bir şekilde keşfedip oradan yüklenmesi gerekiyor. Zira herkesin öğrenme şekli değişik. Ama genel olarak kullanılması faydalı olan yöntemler şunlar olabilir:


Çağrıştırmak: Bir kelimenin size çağrıştırdığı başka kelimeler bulup bunu tekrarlayarak akılda kalmasını sağlamak. Örneğin: ağlamak anlamına gelen Llorar fiilini ezberleyeceğimizi varsayalım. Saçma da gelse şuna benzer bir diyalog üretip kafamızın içinde evirip çevirebilirsek bu bize çok faydalı olur: " Ağlamak, Llorar, evet ağlamak yorucu bir şeydir sonuçta yani ağlamak insanı llorar. Ağlamak lloraaaar, llorar!"


Canlandırmak: Kelimenin verdiği anlamını öğrenme anında hareketle yansıtma da diyebiliriz biz buna. Örneğin bağırmak anlamına gelen Gritar fiilini ezberlerken gritar kelimesini bağırarak tekrarlayabiliriz. Bu korna kelimesini öğrenirken elimizle kornaya basma işareti yapmak gibi bir şey. 


Post-itlemek: Kelimeleri küçük post-it kağıtlarına yazıp ilgili eşyaların üzerine yapıştırabiliriz. Pencerenin üstüne asılacak bir post -it kağıdında La ventana yazması bize tahminimizden çok yardımda bulunacaktır.


Kullanmak: En önemlisi de bu. İspanyolca pratik yaparken, gerek internet üzerinden chat yaparken, gerekse imkan varsa ispanyolca konuşan birileriyle olsun, kesinlikle kullanacağınız kelimeleri listeleyin. Sözü ne yapıp edip oraya getirin ve o kelimeyi ağzınızdan çıkarın. Bu unutmanızı engelleyecektir.


Not: Kelime öğrenmeye nereden başlayacağını bilmeyen arkadaşlar daha önce blogumda yayınladığım ispanyolcada en sık kullanılan bin kelime isimli dosyayı indirebilirler. Makaleye gitmek için aşağıdaki linki tıklayabilirsiniz.



Şimdilik bu kadar.
Herkese ispanyolca ile dolu günler diliyorum.


Ercan Bayraz

İspanyolca Öğretmeni



0 yorum:

Yorum Gönder

Acción Poética

Acción Poética

Humor en Español

Humor en Español

Takipçiler